Ve čtvrtek ráno vyrážíme s Tomášem
a Radkem do francouzského pohoří Vosges. Druhý tým už má trochu náskok, Míra s Danem
a Jirkou jsou zhruba dvě hodiny před námi. Cestou lovíme informace o
čtvrtfinále našich hokejistů a doufáme, že v neděli povezeme veselejší
zprávy. V Čechách se chystá slunečný a teplý víkend, na Rané vítr od jihu
a gril Jirky Bačinského. Nás má čekat chladný pátek, bezvětrná sobota a deštivá
neděle, jen gril si vezeme taky. U
Štrasburku zpráva od prvního týmu, že jsou na kopci, fouká, teplota čtyři
stupně, prší se sněhem a chvílemi jsou v mracích, opravdu na vrcholcích je
ještě vidět bílá barva. My přicházíme na svah až po dešti, ještě skoro hodinu
si zalétáme, vítr mírně vadne, ale nepřestává a létání je pohodové. Ubytujeme se a už vyhládlí roztápíme gril,
pečeme steaky a zahříváme se, jak to jen jde.
Dobrá nálada nám ale nechybí a vzájemné špičkování mezi týmy nebere
konce.
V pátek
ráno sraz na parkovišti, dostáváme čísla a první den se létá v pořadí podle
nich, další dny je pořadí dané rozlosováním. První den fouká 4-6m/s, je to
klasická svahová loterie, v prvním a druhém kole bublináři mají časy těsně
nad 50, ostatní přes 80, je hodně oprav
na sílu větru. V polovině třetího kola zlobí pořadatelům automatické
měření větru a rozhodují se kolo rozdělit, aby druhá polovina mohla letět s ručním
měřením. K tomu je ovšem potřeba, abych já svoji opravu letěl tak, že už
nebudu chtít další, jinak by kolo bylo zrušeno. Souhlasím, nervózně vybírám
okamžik startu, SonetX stoupá, výborný vzduch a čas 54 je druhý nejlepší v půlkole,
tohle se opravdu povedlo. Vítr se rozfoukává a druhá polovina už letí v lepších
podmínkách, časy se dostávají pod 50. Stejně tak ve čtvrtém kole, podmínky jsou
lepší a soutěž získává spád. Docela se nám daří, jen Jirka má smůlu na vzduchy
ať dělá co dělá. Dan poctivě hází oběma týmům, večer grilujeme klobásy, rajčata, sedlo od mopedu (sekaná z Globusu), zima už
není taková a chutná nám i studené pivo. Ještě zavítáme do hotelové restaurace
a kocháme se nečekanými výsledky, Radek první, Dan třetí, Míra šestý, já s Tomášem
na 13. a 14. místě, v teamech Czech team stále první a Pitbullové těsně
pod bednou. Vzájemné špičkování nebere konce. Hnízdo Pitbullů |
Sobota neslibovala
žádný velký vítr, těšíme se na klidný den s polétáním v termice, sraz
na kopci v deset hodin. Už při stoupání nahoru máme podezření, že fouká.
Určitě je to tím, že si Tomáš vzal házedlo. O půl jedenácté pořadatelé zkoušejí
zahájit soutěž, startuje vylosovaný testovací pilot ...a dostává opravu na vítr. Nevěřícně
kroutíme hlavami, ale německý smysl pro pořádek nechápe, v čem by mohl být
problém. Další pokus o nultý let,
startuje první pilot, opět oprava, tak je na půl hodiny vyhlášeno volné létání
a vzduch je plný, chvílemi 8-10 letadel. Začíná se znovu, časy jsou většinou
přes 60, Dan letí na začátku a za 57 ho dlouho hřeje tisícovka, než ke konci
kola přijde na řadu Jirka a v bublině mu ji sebere za 54, když podobný let
zopakuje ještě dvakrát, z 27. místa je najednou na bedně. I to je F3F.
Jeho smolné vzduchy jako bych si vyžíral já, za celý den jsem se trochu povozil
jen jednou a propadám se beznadějně do třetí desítky. I to je F3F. Radek si
taky jeden takový vzduch vybral, ale jinak podává stabilní výkony a vyrábí si
náskok. Tomáš má také aspoň na první tři kola štěstí a posouvá se dopředu. Míra
se nenápadně posouvá dopředu, jedno kolo i vyhrává. Poslední kolo už se
dolétává opět ve slabých podmínkách, bylo by poměrně vyrovnané, kdyby Kowalski
neletěl v pořádné bublině 42, takže nikomu nezbylo víc, než 890 bodů.
Balíme a po rychlém zkulturnění spěcháme na banket na farmě Steinwassen.
Kukačka v hnízdě |
Na
kopci ještě zůstává pár místních modelářů s hezkými maketami a užívají si
podvečerní termiku nad horami, stejně jako v dálce hrozen padáčkářů, nebýt
hladu, ještě bychom se pokochali. Na banketu se výsledků chtiví závodníci shánějí
po hesle k wifi, ale pořadatel dává na stůl notebook, aby se mohli podívat
všichni. Míra s nadšením oznamuje, že nás Pitbulové předběhli v týmech
a on je třetí, Radek neustále na špici, Dan šestý, Jirka devátý, Tomáš jedenáctý
a já za horizontem 33. Heslo od wifi naštěstí nemáme a tak místo koukání do
mobilů trávíme večer povídáním, plánováním a ochutnáváním francouzské kuchyně a
vína. Zítra má slušně foukat, tak nesedíme příliš dlouho, ale na pokoji v hotelu
potom probíráme naměřené poláry křídel se Stefanem Bernardym, který pracuje v Delftu
u aerodynamického tunelu a může si po práci občas udělat nějaký ten melouch.
Znamená to trochu oprášit chabé znalosti aerodynamiky a angličtinu, ale metody
a výsledky se při rozjímání s Plzní a Božkovem jeví opravdu zajímavě.
Nedělní
ráno nás budí opravdový vítr, rychle balíme v hotelu, díky doma zapomenuté
rychlovarné konvici má ranní káva z kohoutku opět teplotu vhodnou rovnou
ke konzumaci a na kopci jsme už něco po deváté hodině. Nevěřícně koukáme na
anemometr, který ukazuje okolo 15m/s. Nakládáme pořádně éra a hurá do vzduchu,
než přijdou pořadatelé a začnou stavět báze. SonetX naložený přes tři kila po
odhodu stoupá jako papírová vlaštovka, po sklopení čumáku se rozebíhá proti větru,
ale je vidět, že to bude chtít přidat. Přistávám do vřesu a nakládám všechno,
co mám na 3,6kg. Nastoupání opět hladké a už nořím, éro běsní údolím, to bude
pánové jízda. Míra při tréninkovém přistání utrhl servo v křídle, tak
operuje LDS bez narkózy. Než ovšem pořadatelé postavili báze, proběhl briefing
a společné foto, vítr klesl na 5-7m/s, tak zase balast ven. Přesto ale už v prvním kole jsou časy
pod padesát. Smůlu má Dan, který stejně jako vloni Radek zkouší porovnávat
houževnatost horských smrků s uhlíkovým kompozitem. Dospěl ke stejnému
výsledku, křídlo je na opravu, pochroumaný motýl a nula za let. Ve startovním
poli se začínají probouzet soutěžící, zvyklí létat v silném větru u moře. Vítr
sílí a kdo neletí okolo 40, začíná ztrácet, báze je asi trochu jinak pootočená
než včera a je těžké neseknout, pokud se to někomu s těžkým érem podaří,
je to okamžitě velká ztráta. Finále se blíží, časy zrychlují a udržet nervy na
uzdě není snadné. Andreas Fricke se ze druhého místa díky sekancům a nakonec i nepovedené
zatáčce ke svahu postupně vyautoval až do druhé desítky. Definitivně potvrdil,
že Pike na kácení vhodný není, ani když je naložený.
Vítr sílí, Radek nakládá a
noří do údolí, kde i bez termiky létá okolo 40, Míra se soustředěným výkonem dostává
i těsně pod 40. V posledním kole vítr už fučí jako ráno, je turbulentní a
občas přijde i hodně špatný vzduch, že s naloženým érem je těžké udělat
horizont, někdy naopak termika, že by to uvezlo i kilo navíc. Dan v posledním
kole rozvášnil Fosu tak, že to dalo na třetí nejlepší čas soutěže, Radkovi se
poslední let příliš nepovedl, jen za 44, což byl skoro stejný čas, jako jsem
měl já, kterému se let konečně povedl. Nad očekávání jsme odlétali čtyři kola,
o půl třetí konec a vyfoukaní jdeme na parkoviště, výsledky odhadnout
nedokážeme, tak raději balíme na dlouhou cestu, převlékáme se, vracíme
startovní čísla, diskutujeme a plašíme napětí. O půl čtvrté pořadatel zahajuje
vyhlášení, čte to odzadu, tak se člověk v duchu raduje, že ho ještě
nečetli, ale přijít to musí, jsem 29. a Tomáš 20., loučím se s bednou v týmech,
to nemůže vyjít. Dan 14., Jirka 9. a když vyhlašují třetího, jediná nevyřčená
jména jsou Radek a Míra, tak to je paráda, s prázdnou nepojedeme.
Snažím
se doběhnout pro šampaňské, ale začíná vyhlášení týmů a na třetím místě nechci
věřit svým uším, Czech team. A hned vzápětí Pitbullteam na druhém místě. Tak česká výprava
komplet na stupních vítězů, co na tom, že nás přeskočili Němci, naše radost je
opravdu velká. Konečně jsem se dostal k lahvi, špunt letí k překvapení
všech a každý nastavuje svůj pohár a připíjíme si na závěr povedeného víkendu.
Kdy se zase stane, aby šest lidí odvezlo osm pohárů a ještě malý pohárek.
Děkujeme pořadatelům, loučíme se se všemi a čeká nás devítihodinová cesta Německem,
střídáme se a po půlnoci jsme doma. Po třech dnech v práci nás čeká někoho
Dánsko a někoho Rakousko, tak doufejme, že to bude stejně radostné psaní.
Fotky najdete u TomášeWinklera
Zde oficiální výsledky
Žádné komentáře:
Okomentovat